Vzdelávanie

celoživotné vzdelávanie
Technologický pokrok a s ním súvisiaca digitalizácia a automatizácia priemyslu spôsobujú, že celoživotné vzdelávanie je čoraz aktuálnejšou a diskutovanejšou témou. Príchod a masívne rozšírenie moderných technológií spolu s blížiacou sa štvrtou priemyselnou revolúciou spôsobuje, že spoliehať sa iba na formálne vzdelávanie dnes už skrátka nestačí. Na to, aby sa ľudia dokázali na trhu práce lepšie uplatniť a následne aj kariérne napredovať, je nevyhnutné, aby sledovali najnovšie trendy a nadobúdali nové vedomosti aj prostredníctvom ďalšieho kontinuálneho vzdelávania.
Súvisiace články

Celoživotné vzdelávanie

#celoživotné vzdelávanie
Technologický pokrok a s ním súvisiaca digitalizácia a automatizácia priemyslu spôsobujú, že celoživotné vzdelávanie je čoraz aktuálnejšou a diskutovanejšou témou. Príchod a masívne rozšírenie moderných technológií spolu s blížiacou sa štvrtou priemyselnou revolúciou spôsobuje, že spoliehať sa iba na formálne vzdelávanie dnes už skrátka nestačí. Na to, aby sa ľudia dokázali na trhu práce lepšie uplatniť a následne aj kariérne napredovať, je nevyhnutné, aby sledovali najnovšie trendy a nadobúdali nové vedomosti aj prostredníctvom ďalšieho kontinuálneho vzdelávania.

Zručnosti pre budúcnosť konkurencieschopného trhu práce na Slovensku

#vzdelávanie
To, že svet sa nachádza v procese štvrtej priemyselnej revolúcie, je nespochybniteľný fakt. Zmeny, ktoré doposiaľ tieto priemyselné revolúcie priniesli, mali radikálny dopad na zamestnancov. Veľká časť pracovných miest zanikla, ešte väčšia časť však vznikla a ďalšie zase prešli výraznou zmenou požiadaviek na kvalifikácie. Skúsenosti ukazujú, že priemyselná revolúcia nie je „strašiak“, viac pracovných miest vzniklo, než zaniklo, avšak zároveň platí, že možnosti, ktoré priniesla dokázali naplno a vo svoj prospech využiť len tí, ktorí boli na jej príchod pripravení. Zamestnávatelia museli v záujme prežitia a udržania si konkurencieschopnosti držať krok s dobou, zamestnanci zase čelili nutnosti rozšíriť svoje schopnosti a osvojiť si nové pracovné postupy.

Práca 4.0: 65% detí, ktoré dnes študujú na základných školách po získaní titulu nastúpi na pracovné miesta, ktoré ešte neexistujú

#digitalizácia
V súvislosti s prebiehajúcou štvrtou priemyselnou revolúciou čelí Slovensko otázke ako na ňu efektívne pripraviť svoje podniky i zamestnancov a udržať svoju konkurencieschopnosť voči zvyšku sveta. Slovensko ako priemyselná krajina pritom patrí k najohrozenejším krajinám OECD - už čoskoro tu budú v dôsledku priemyselnej revolúcie ohrozené až dve z troch pracovných miest. Akými smermi sa budú zmeny povolaní a práce uberať? Ktoré zručnosti si musia ľudia osvojiť, aby o svoju prácu neprišli? Odpovede na tieto otázky prináša strategický dokument Práca 4.0 z dielne Republikovej únie zamestnávateľov.

Sektorovo riadené inovácie

#vzdelávanie
Inovácia vytvorených a tvorba nových národných štandardov zamestnaní v kontexte digitalizácie, inovačných zmien a globálnych výziev – práve to prináša projekt SRI. V nadväznosti na inovačné procesy komplexne identifikuje požiadavky zamestnávateľov jednotlivých sektorov na zodpovedajúcu kvalifikovanosť pracovných síl, ich kľúčové kompetencie, odborné vedomosti a odborné zručnosti. Prenos sektorovo riadených inovácií do systému monitorovania a predvídania potrieb trhu práce sa premietne v systéme celoživotného vzdelávania, najmä odbornej príprave pre slovenský trh práce.

AdultLearningROSK

#digitalizácia
Cieľom projektu je posilniť kapacitu sociálnych partnerov z Rumunska a Slovenska na riešenie meniacich sa požiadaviek na zručnosti v kontexte transformácie práce, ktorá sa zrýchlila v dôsledku krízy spôsobenej ochorením COVID. S nízkou mierou účasti zamestnancov na celoživotnom vzdelávaní a pomerne slabou kapacitou sociálnych partnerov majú Rumunsko aj Slovensko v súčasnosti obmedzené nástroje na podporu spravodlivého prechodu vo svete práce. V dôsledku pandémie sa ich obmedzené zdroje presunuli zo strategických projektov na opatrenia priamej reakcie (napr. práca na skrátený úväzok, granty na oživenie hospodárstva atď.). S cieľom zabezpečiť udržateľnosť svojho úsilia sa Concordia a RÚZ usilujú využiť niektoré poznatky v projekte WorkTransitionCEE (v súčasnosti sa vykonáva) a vybudovať koherentnejšiu prax vo vzťahu k celoživotnému vzdelávaniu.

Konkurencieschopné podniky a kvalifikovaní zamestnanci – pripravme sa spoločne na výzvy budúcnosti

#tlačové správy
Svet práce čelí rozsiahlym zmenám spôsobeným digitálnou transformáciou spoločnosti. Automatizácia a Priemysel 4.0 postupne pretvára tradičné výrobné postupy na modernejšie a inteligentnejšie, čo prináša pre podniky a ich pracovníkov príležitosti, ale aj riziká. Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) preto spoločne so sociálnymi partnermi z Rumunska a ďalšími medzinárodnými organizáciami spojili svoje sily. V rámci medzinárodného projektu „Výzvy z čias pandémie: celoživotné vzdelávanie na Slovensku a v Rumunsku“ – AdultLearningROSK, pomáhajú podnikom a ich zamestnancom poučiť sa z pandemických skúseností a lepšie sa tak pripraviť na budúcnosť.