Zástupcovia zamestnávateľských a podnikateľských organizácií, obchodných komôr a odborných združení dnes na spoločnom brífingu upozornili na vážne riziká návrhu zákona o Environmentálnom fonde. Predložený návrh zákona zásadne mení fungovanie a financovanie triedeného zberu a recyklácie odpadov – tzv. systém rozšírenej zodpovednosti výrobcov (RZV).
Organizácie sa zhodujú, že návrh zákona bol pripravený bez riadnej odbornej diskusie a medzirezortného pripomienkového konania. Podľa zástupcov podnikateľského sektora a profesijných združení ide o neodôvodnený zásah do systému triedenia a recyklácie odpadu, ktorý doteraz efektívne fungoval a prinášal výsledky.

Organizácie identifikovali viaceré oblasti, ktoré si vyžadujú ďalšiu odbornú diskusiu:
1. Neexistuje urgencia ani dôvod na zmenu zákona
Ministerstva životného prostredia vo svojej aktuálnej Správe o stave životného prostredia potvrdzuje, že Slovensko dosahuje stále lepšie výsledky v recyklácii komunálneho odpadu. V roku 2023 dosiahla miera recyklácie 51,3 % a predbežné dáta za rok 2024 potvrdzujú jej ďalší nárast na 52 %. Podľa včera publikovanej správy Eurostatu je Slovensko dokonca tretie najlepšie v miere recyklácie zo všetkých krajín EÚ. Tieto výsledky dokazujú, že konkurenčný systém triedeného zberu odpadu na Slovensku funguje.
2. Návrh zákona je výsledkom netransparentného procesu bez odbornej diskusie
Návrh zákona o Environmentálnom fonde bol predložený v skrátenom legislatívnom konaní, bez štandardného medzirezortného pripomienkového procesu a odbornej diskusie.
Návrh tak podľa viacerých inštitúcií, vrátane štátom riadeného Protimonopolného úradu, nie je v súlade s princípmi transparentnosti, právnej istoty a férovej hospodárskej súťaže. Aj samotný Protimonopolný úrad upozorňuje na to, že návrh neobsahuje dostatočné záruky na zabránenie konfliktu záujmov a zabezpečenie rovnakých podmienok pre všetky subjekty na trhu.
3. Návrh zákona narúša férovú konkurenciu
Navrhovaná úprava umožňuje štátnemu Environmentálnemu fondu stať sa organizáciou zodpovednou za triedenie a recykláciu odpadov. Takto vzniknutá štátna OZV by nebola férovým konkurentom, pretože by mala privilegované postavenie a prístup k verejným zdrojom, ktoré ostatné subjekty nemajú. Tým by sa vytvoril konflikt záujmov medzi štátnym fondom a súkromnými organizáciami, ktoré podliehajú autorizácii a kontrole zo strany Ministerstva životného prostredia. Tieto výhrady zverejnil vo svojom stanovisku aj Protimonopolný úrad SR.
Takýto krok by oslabil nezávislú kontrolu nad finančnými tokmi a podkopal dôveru podnikateľského prostredia, verejnosti aj európskych partnerov. Slovensko by sa tým zároveň vzdialilo od európskych štandardov v oblasti hospodárskej súťaže, transparentnosti a rozšírenej zodpovednosti výrobcov za odpad z ich výrobkov.
4. Návrh zákona naruší fungujúci systém. Dopady pocítia aj mestá a obce a v konečnom dôsledku každý občan
Zmeny, ktoré návrh prináša, sa netýkajú len súkromného sektora, ale aj samospráv, zberových spoločností a občanov. Ak sa naruší tok financií určených na triedený zber, mestá a obce môžu prísť o stabilné zdroje na zvozy a triedenie odpadu, čo povedie k menej častým zvozom, preplneným kontajnerom a vyšším poplatkom. V konečnom dôsledku to pocítia obyvatelia miest a obcí, ktorí zaplatia viac za horšiu službu. Potvrdzujú to aj dáta z Nemecka, kde prechod z monopolného na konkurenčný systém priniesol priemernej štvorčlennej rodine ročnú úsporu 50 eur. Keďže slovenská vláda zvažuje opustiť trhový systém triedenia a recyklácie odpadu, bude tento krok pre slovenské rodiny znamenať dodatočné náklady v čase konsolidácie.
Organizácie zdôrazňujú, že neodmietajú potrebu zlepšovať systém, ale zmeny by sa mali zamerať na posilnenie už fungujúceho modelu. Súčasný konkurenčný systém funguje už desať rokov, prináša výsledky, znižuje náklady a pomáha Slovensku plniť európske ciele v recyklácii.
Spoločná výzva
Zástupcovia zamestnávateľských a podnikateľských organizácií vyzývajú ministra životného prostredia a členov vlády, aby zohľadnili vážnosť pripravovaných zmien a otvorili priestor na odbornú diskusiu.
Apelujú na to, aby sa akákoľvek reforma realizovala transparentne, s využitím dát a v spolupráci so všetkými dotknutými stranami.
Zároveň žiadajú poslancov Národnej rady SR, aby pri rozhodovaní zvážili ekonomické aj spoločenské dôsledky návrhu a umožnili riadny proces pripomienkovania.
Toto stanovisko spoločne prijali:
Republiková únia zamestnávateľov, Iniciatíva za právny štát, obchodné komory, Podnikateľská aliancia Slovenska, Zväz odpadového priemyslu, Potravinárska komora Slovenska, Slovenská aliancia moderného obchodu, Slovenské združenie pre značkové výrobky, Zväz obchodu SR.
Bratislava, 23. októbra 2025