Návrh zákona o tabakových výrobkoch prináša neprimerané zásahy do legálneho trhu a ohrozuje podnikateľské prostredie
(V Bratislave, 4. 11. 2025)
Zamestnávatelia združení v Republikovej únii zamestnávateľov (RÚZ) zásadne nesúhlasia s návrhom Ministerstva zdravotníctva SR (MZ SR) na novelizáciu zákona o výrobe, označovaní a predaji tabakových a súvisiacich výrobkov. Podľa zamestnávateľov ide o legislatívny materiál s vážnymi chybami v procese prípravy aj v obsahu, ktorý prináša neprimerané zásahy do legálneho trhu, ohrozuje podnikateľské prostredie a môže mať negatívne dôsledky pre verejné financie. Opäť pritom ide o legislatívnu úpravu, ktorá bola pripravená bez riadnej diskusie so sociálnymi partnermi a dotknutými subjektmi.
MZ SR predložilo návrh, ktorým sa mení zákon č. 89/2016 Z. z. o výrobe, označovaní a predaji tabakových a súvisiacich výrobkov a zákon č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov, ako iniciatívny materiál bez riadneho prerokovania so sociálnymi partnermi. Druhé kolo rozporových konaní nebolo uzavreté a pripomienky zamestnávateľov boli ignorované, čím podľa RÚZ došlo k porušeniu princípu sociálneho dialógu.
„Ministerstvo zdravotníctva koná jednostranne a bez odbornej diskusie. Týmto prístupom si samo komplikuje proces tvorby efektívnych a systémových riešení,“ uvádza RÚZ vo svojom stanovisku.
Zamestnávatelia plne podporujú ochranu a zdravie mladistvých a zdôrazňujú, že takéto výrobky im rozhodne do rúk nepatria, ale už v súčasnosti je predaj všetkých tabakových a nikotínových výrobkov osobám mladším ako 18-rokov zakázaný, čo zabezpečila ostatná novela Zákona o ochrane nefajčiarov, ktorej prijatie inicioval práve tabakový priemysel. Namiesto likvidácií týchto kategórií je podľa zamestnávateľov namieste skôr otázka dôslednej kontroly predaja a zvýšenia sankcií predaja mladistvým, teda riadne vymáhanie existujúcej regulácie.
Navrhovaná novela obsahuje viacero zásadných obmedzení, okrem iného aj zákaz predaja jednorazových elektronických cigariet a zákaz príchutí s výnimkou tabaku, mentolu a mäty. Podľa RÚZ budú takéto plošné opatrenia viesť k likvidácii celého segmentu jednorazových zariadení, k poklesu legálneho trhu s opakovane použiteľnými produktmi až o 77 % a k nárastu nelegálneho predaja a cezhraničných nákupov. „Zákazmi sa problém nevyrieši, len sa presunie na čierny trh, ktorý štát nebude vedieť kontrolovať. Doplatia na to poctiví podnikatelia aj samotné verejné financie,“ zdôrazňuje RÚZ. Podľa analýz podnikateľského sektora by výpadok daňových príjmov v roku 2026 mohol presiahnuť 53-miliónov eur a v roku 2027 až 61-miliónov eur.
Zamestnávatelia upozorňujú, že príchute zohrávajú významnú úlohu pri prechode dospelých fajčiarov z klasických cigariet na menej rizikové alternatívy, ako sú elektronické cigarety, nikotínové vrecúška či zahrievané tabakové výrobky. „Zákaz príchutí od fajčenia v praxi neodradí mladistvých, ale dospelých, ktorí sa snažia prestať fajčiť klasické cigarety. Takéto opatrenie je v priamom rozpore so zásadami znižovania rizík, ktoré sú základom modernej protifajčiarskej politiky,“ uvádza RÚZ.
Únia zároveň považuje navrhované zvyšovanie sankcií a zákaz poskytovania zliav pri predaji za neprimerané zásahy do podnikateľskej slobody, ktoré znižujú konkurencieschopnosť slovenského maloobchodu. „Ide o ďalšie obmedzenie hospodárskej súťaže, ktoré negatívne zasiahne najmä malé a stredné podniky,“ dodáva.
RÚZ tiež upozorňuje, že návrh zákona je v rozpore s postupom Európskej únie (EÚ). Na úrovni EÚ aktuálne prebieha revízia tzv. Smernice o tabakových výrobkoch (TPD3). Ak Slovensko prijme národnú úpravu ešte pred jej dokončením, môže to viesť k potrebe opätovných zmien a zníženiu právnej istoty podnikateľov. Návrh zároveň stanovuje zákaz predaja jednorazových elektronických cigariet už od 1. marca 2026 s prechodným obdobím dopredaja do 17. februára 2027, zatiaľ čo európske nariadenie počíta s obmedzením používania zariadení s jednorazovou batériou až od 18. februára 2027 pričom vôbec nehovorí dokedy môžu byť takéto výrobky na trhu. „Slovensko by nemalo predbiehať európsku legislatívu. Ak sa smernica zmení, bude potrebné novelizovať zákon opäť – a to znamená chaos, neistotu a duplicitu,“
konštatujú zamestnávatelia. RÚZ preto navrhuje zosúladiť termíny s európskym právom a umožniť dopredaj výrobkov do 31. januára 2027.
Najväčšou slabinou návrhu je však podľa RÚZ jeho príprava bez odbornej diskusie a bez analýzy reálnych dopadov. „Transparentný dialóg a odborná príprava pritom mohli viacerým chybám návrhu predísť. Neodmietame cieľ ochrany zdravia mladistvých, ten podporujeme. Odmietame však spôsob, akým sa k nemu ministerstvo snaží dopracovať. Veríme, že vláda bude hľadať riešenia v spolupráci so sociálnymi partnermi, a nie prostredníctvom jednostranných zákazov.“
RÚZ preto vyzýva MZ SR, aby návrh stiahlo z medzirezortného pripomienkového konania a iniciovalo osobné stretnutie so zástupcami zamestnávateľského sektora, kde by spoločne hľadali vyvážené a odborne podložené riešenie. Únia zároveň odporúča vyhodnotiť reálne dopady navrhovanej úpravy, odložiť účinnosť zákona najmenej do 17. februára 2027 v súlade s európskym právom a zamerať sa na cielené opatrenia na ochranu mladistvých, napríklad zákaz príchutí atraktívnych pre deti či povinné overovanie veku pri predaji, namiesto plošných zákazov. „Sme pripravení aktívne sa zapojiť do konštruktívneho dialógu o tvorbe efektívnej a udržateľnej regulácie,“ uzatvára RÚZ vo svojom stanovisku.